Komentarze (0)
Uczenie się poznawcze i społeczne. Uczenie się poznawcze jest nabywaniem informacji, które niekoniecznie są wykorzystywane w danej chwili, lecz są przechowywane w celu późniejszego uczenia. Informacje nabywane w procesie uczenia się poznawczego mogą być wykorzystywane w tworzeniu planów i ocen oraz w innych formach myślenia, nie przyczyniając się przy tym do podejmowania konkretnych zachowań – może z wyjątkiem tych, które prowadza do zdobycia następnych informacji. Uczenie się zachodzące pomimo braku oznak behawioralnych jest nazywane - uczeniem się utajonym. Uczenie się poprzez wygląd – jest nagłym zrozumieniem znaczenia danej sytuacji i włączeniem związanych z tym informacjami w skład posiadanej wiedzy. Podstawą tej formy jest zjawisko nazwane doświadczeniem typu „ach” będące pełną satysfakcji chwilą, w której coś, czego nie pojmowaliśmy, staje się dla nas oczywiste. Nagły przebłysk świadomości towarzyszących nabywaniu nowych informacji. Uczenie się poprzez obserwacje – zachodzi nie na skutek wzmacniania, lecz pod wpływem obserwowania innych ludzi. Osoba otoczona pozytywnymi modelami ma sposobność nauczenia się wielu pozytywnych zachowań, natomiast osoba nie posiadająca takiej sposobności może mieć trudność z opanowaniem pewnych zdolności. Obserwując innych możesz nauczyć się wielu form zachowań ,jednak to, czy będziesz te zachowania podejmował jest częściowo uzależnione od konsekwencji, z jakimi spotkasz się wyprobowując owe zachowania. Ucząc się od modeli, przyglądając się konsekwencjom ich zachowania – obserwując, które spośród tych zachowań są wzmacniane a które karane. Obserwacje te pozwalają na przewidywanie reakcji otoczenia na nasze zachowanie. Dzieci mogą uczyć się agresywnych zachowań, oglądając pełne przemocy programy telewizyjne.