Lekcja 1 mózg
Komentarze: 0
Psychologia – nauka o procesach psychologicznych i zachowaniu. Procesy psychologiczne – to, to co czyni mózg, kiedy osoba przechwytuje informację, przywołuje je, bądź posługuje się nimi lub gdy czuje w określony sposób. Zachowanie – możliwe do zaobserwowania na zewnątrz działania jednostki indywidualne lub grupowe. Celem psychologii jest opisywanie i wyjaśnianie procesów psychicznych i zachowania. I poziom mózgu – jego techniki wizualizacji i koncentracji. Koncentruje się na szczegółowych aktywności mózgu, jego strukturze i właściwościach komórek mózgowych i ich połączeń z hormonami zmieniającymi sposób tego funkcjonowania oraz dających początek genów. II poziom osoby - jego przekonania i cele jakie mogły go motywować. Koncentruje się na osobie jako całości oraz jej przekonaniach, pragnieniach, uczuciach. III poziom grupy - role i reakcje. Sposoby w jakie grupy ludzi kształtują indywidualne procesy psychiczne i zachowania, które zachodzą wewnątrz i pod wpływem środowiska. EWOLUCJA W PSYCHOLOGII Strukturalizm – nurt zajmujący się identyfikowaniem podstawowych elementów doświadczenia oraz opisywaniem zasad i okoliczności w jakich elementy te łączą się tworząc struktury psychiczne. Wund – wrażenia powstające za pośrednictwem organów zmysłu, uczucia. Funkcjonalizm – rola umysłu w umożliwieniu jednostkom funkcjonowania lub przystosowania się do świata „Ja dla …”. Psychologia postaci – całość to coś więcej niż suma jej części Freud: „ umysł nie jest czymś jednym lecz składa się z oddzielnych elementów. Niektóre są poza świadomością – niemożliwe do udowodnienia”. Behawioralizm – w jaki sposób określony bodziec, przedmiot, osoba lub zdarzenie wywołuje określoną reakcję. Reakcja wywołuje negatywne lub pozytywne konsekwencje, które wpływają na sposób reagowania organizmu przy kolejnym zetknięciu się z takim samym bodźcem „nagroda – kara”. Psychologia humanistyczna – człowiek sam w sobie jest własnością, posiada własną wolę i głęboki wewnętrzny potencjał twórczy, co pozwala mu wybierać prowadzące do spełnienia ścieżki wzrostu osobowego. Człowiek jest wartością wybiera odpowiednie ścieżki, czuje potrzebę samo aktualizacji – pełnego rozwijania się. Psychologia poznawcza – sposób przechowywania i przetwarzania informacji „umysł jest tym co czuje mózg” Psychologia ewolucyjna - pewne strategie poznawcze i cele spowodowały, ze dobór naturalny zapisał je w mózgu. (spowodowanie oszustwa by osiągnąć cel, znalezienie odpowiedniego partnerstwa) WSPÓŁCZESNA: Psychologia kliniczna - psychoterapia. Neuropsychologia kliniczna – diagnozuje wpływ uszkodzenia mózgu na myśli oraz miejsca tych uszkodzeń. Psycholog doradca – problemy codzienne. Psycholog rozwoju – w raz z wiekiem i doświadczeniami. Psycholog poznawczy – bada związki z naturą myślenia pamięci i pokrewnych aspektów psychicznych. Psycholog społeczny – myślenie i odczucia ludzi, różnych grup społecznych. Psycholog osobowości – preferencje i skłonności. Psychofizjolog - związki z natura, wzajemne oddziaływanie mózgu i ciała. Psychiatra – zaburzenia, farmakologia . Etyka: - czynienie dobra, nieszkodzenie, - wierność i odpowiedzialność, prawość, sprawiedliwość, - poszanowanie praw i godności człowieka. Procesy badawcze. Metoda naukowa – określenie problemu, - systematyczna obserwacja,- stawianie hipotezy dotyczącej związków pomiędzy zmiennymi, - sprawdzenie hipotezy (weryfikacja) Sen jest niezbędny, bo: 1) określone obszary mózgu są aktywne gdy się uczymy 2) obszary te musza nadal działać przez określony odcinek czasy podczas snu, po to, by przechować informacje niezbędne w ciągu dnia. Predykcja – oczekiwania, ze określone zdarzenia powinny występować w konkretnych okolicznościach jeśli hipoteza lub teoria jest trafna. Weryfikacja teorii – sprawdzenie jej predykcji Dobra teoria jest falsyfikowana – tworzy predykcje z których „nie może się wywiązać” Jeżeli sen jest zakłócony, to, to samo dzieje się ze zdolnością do przechowywania informacji nabytych w ciągu dnia. Ludzie cierpiący na bezdech są senni w dzień, gorzej wykonują swoją pracę. Sposób badania związku między teorią danymi to PMLMWW, gdzie: P –pytania czego dotyczy i dlaczego jest ważne to badanie, M – rozróżnienie możliwych odpowiedzi, L – logika badań – podstawowa myśl – możliwych odpowiedzi, M – metoda opisowa i wnioskowanie W – wnioski, W – wynik.
Dodaj komentarz