lis 17 2015

Lekcja 10 a


Komentarze: 0

 Powtarzając w STM informacje dotyczące pozycji początkowych, rozciągamy czas,  w którym możliwe jest przeniesienie ich do LTM, a ogólnie rzecz biorąc, gdy wydłużamy czas  powtarzania informacji, zwiększamy prawdopodobieństwo jej zachowania w LTM. Kiedy zestaw pozycji jest prezentowany szybko, możliwość zapamiętania pozycji początkowych, poprzez przeniesienie ich do LTM zostaje utracona; ponieważ zdolność przechowywania w STM pozostaje nienaruszona, dostępność pozycji wyuczonych na końcu nie ulega zmianie. Podstawą efektu świeżości jest zachowanie kilku ostatnich pozycji w STM, umożliwiająca ich natychmiastowe przywołanie. Odliczanie wstecz znosi działanie efektu świeżości dlatego, że powoduje utratę informacji przechowywanych w STM. Jednocześnie odliczanie wstecz nie zakłóca działania efektu pierwszeństwa ze względu na to, że jego wpływ na materiał przechowywany w LTM jest nie większy niż wpływ wyłączenia komputera na informacje zapisane na twardym dysku. Pamięć nie jest czymś jednorodnym. Rozważając procesy spostrzegania, widziane wcześniej przedmioty rozpoznajemy dzięki temu, że nasze mózgi przechowują  wspomnienia wzrokowe, melodie i otaczające nas dźwięki rozpoznajemy dzięki wspomnieniom słuchowym, zapachowym, z którymi się już zetknęliśmy, rozpoznajemy dzięki wspomnieniom węchowym, i tak dalej. Magazyny pamięci zależne od modalności są odpowiedzialne za przechowywanie informacji, które pochodzą z poszczególnych zmysłów lub są związane z określonymi systemami przetwarzania informacji. Oprócz magazynów pamięci wzrokowej, słuchowej i węchowej dysponujemy magazynami pamięci przechowującymi informację związane z dotykiem, motoryką i językiem. Interesujące jest to, że prawie wszystkim ludziom łatwiej przychodzi przywoływanie wspomnień wzrokowych niż werbalnych. Jeżeli określone zdarzenie posiada w Twoim umyśle żywą, obrazową reprezentacje, to prawdopodobieństwo, że pamiętasz je w sposób zgodny z rzeczywistością, jest stosunkowo duże. W każdym magazynie LTM przechowywane są dwa rodzaje informacji. Wspomnienia semantyczne dotyczą znaczenia słów (sosna jest światłolubnym drzewem iglastym), koncepcji i teorii,  oraz ogólnych wiadomości na temat otaczającego świata.  W wypadku większości informacji tego typu nie pamiętasz kiedy, gdzie ani w jaki sposób się ich nauczyłeś. Informacje przechowywane w pamięci semantycznej są zorganizowane w semantyczne sieci. Wspomnienia epizodyczne  dotyczą zdarzeń i są związane z określonym czasem i miejscem oraz z charakterystyką danej sytuacji. Znaczenie słowa „ pamięć’ jest mocno zakorzenione w pamięci semantycznej, natomiast informacje dotyczące czasu i miejsca, w których zaczynamy czytać książkę, SA w pamięci epizodycznej/ Kiedy poznajemy nowe słowo, początkowo związane z nim informacje mogą być magazynowane w obu rodzajach pamięci, jednak po pewnym czasie jego stosowania rzadko pamiętamy kiedy i gdzie nauczyliśmy się jego znaczenia. Pomimo zacierania się epizodycznych wspomnień dotyczących danego słowa jego sens zazwyczaj jest utrzymywany w pamięci semantycznej. Epizodyczną pamięć zdarzeń z własnego życia  nazywamy wspomnieniami autobiograficznymi. Kiedy rozmyślasz nad swoim przeszłym doświadczeniem, korzystasz z pamięci jawnej (zwanej deklaratywną).

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz